Auteur:
Series Number: 6
Categories:
ISBN13: 9788793020061
Goodreads ID: 52487543
Goodreads Rating: 3.97
Monte Cassino, het heilige klooster ten noordoosten van Napels. De Duitsers hebben er massieve defensiestellingen opgezet. De slag bij Monte Cassino in de winter en het voorjaar van 1944 is een onbeschrijfelijke hel, zowel voor de verdedigers als voor de aanvallers. De geallieerden zetten vliegtuigen, artillerie, pantservoertuigen en infanterie van vele naties in. De Duitse strijdmachten worden aangevoerd door de beste elitetroep. Waaronder het Pantserregiment nr. 27 – het strafregiment. Niemand verwacht overlevenden, al zouden…

Een paar maanden terug een documentaire gezien over de belegering en vernietiging van dit klooster door de geallieërden, die er - ten onrechte - van uit gingen dat er Duitsers in verborgen lagen.

De hoofdpersonen in de verhalen in 'Legion of the Damned' zijn Duitsers. Het zijn mannen (jongens soms) die op de een of andere manier gestraft zijn en naar het strafbataljon zijn overgeplaatst. Zij vechten op allerlei plaatsen, komen vaak als eerst aan bij een slagveld, en vertrekken als laatste, waarbij niet zelden het bataljon onder zwaar vuur ligt.

Het lukt de auteur weer om het leven van de gewone soldaat in de Tweede Wereldoorlog tot leven doen komen in de brute gevechten die zij ondergaan. Aan het einde van het boek zijn er nog maar een paar soldaten over van het regiment, namelijk de auteur, Porta, Kleintje/Broertje, de Legionair. De rest is gewond of gesneuveld in de veldslagen rondom het klooster.

Een boek met een goede mix van meedogenloos vechten en donkere humor. Het einde was hard, met veel doden en gewonden.

Ik twijfel nog steeds of dit echt allemaal gebeurtenissen zijn die de auteur zelf heeft meegemaakt, of dat hij ze verzameld heeft uit andere bronnen. Hoe dan ook, zij geven, naar mijn idee, de harde werkelijkheid weer van een oorlog die door beide zijden werden beleefd.