Het Vuur van de Draak (Draconis Memoria, #1)

The Waking Fire
Auteur:
Series Number: 1
ISBN13: 9789024573554
Goodreads Rating: 4.07
Het Vuur van de Draak is het eerste deel van Anthony Ryans trilogie Draconis Memoria.Al decennialang worden de landen van de IJzerschip Handelsmaatschappij verdedigd door Bloedgezegenden – mannen en vrouwen die in staat zijn de krachten uit het bloed van wilde draken te sturen. De loyaliteit van elitespionnen en huurmoordenaars hebben ervoor gezorgd dat de Handelsmaatschappij nu een van de grootste machten in de wereld is.Maar er dreigt een crisis. De drakenbloedlijnen worden steeds zwakker,…

Ryan did it again 😉

Wat een geweldig boek. Een mooie mix van avontuur, fantasy en intriges. Ryan creërde weer een duidelijke wereld.

Niets is zo belangrijk in deze wereld dan 'product', een term voor iets magisch: Drakenbloed.
Op zich zelf is drakenbloed niets bijzonders, vluchtig maar gevaarlijk, behalve voor een klein deel van de mensen op de wereld, de 'Bloedgezegenden', die er kracht uit halen. Hele industrieën hebben zich toegelegd op het oogsten van 'product', hetzij uit gevangen draken of wilde draken. Helaas heeft een over explotatie het aantal draken ernstig doen afnemen. Mensen in de IJzerschip-corporatie zijn bevreesd dat voortdurende te korten gaan leiden tot een oorlog.

Een groep binnen het IJzerschip heeft echter geruchten vernomen over een zeldzaam soort draak. Oude verhalen zeggen dat de Witte sterker is dan de gewone, rode, blauwe, groene of zwarte draak. Er wordt echter gedacht dat een witte draak een mythe is. Andere geloven er echter in en zijn bereid er alles voor te doen om het bloed van deze draak in handen te krijgen.

Het tempo van het verhaal is wisselend. Soms had ik het idee dat er geen vooruitgang in het verhaal zat, op andere momenten vloog het verhaal gewoon vooruit. Dit is trouwens iets wat vaker voorkomt in dit soort epische fantasy verhalen.

Spannend vanaf het begin, en met een mooie plot-wending tegen het einde van het boek.

De drie verhaallijnen waren goed doordacht, al miste ik op een gegeven moment wel het personage Heimoet, maar die kwam aan het eind weer aan bod.