Eer en verraad
Series Number: 4
Category:
ISBN13: 9789460860522
Goodreads ID: 18589551
Goodreads Rating: 3.85
Met de terugkeer van een van de machtige Zeven, de Kristalmagiër, lijken Aïns problemen opgelost. Niets is echter minder waar als blijkt dat Dask niet openlijk naar buiten kan treden en Aïn zijn vijanden zonder de hulp van magie moet verslaan. Gesteund door zijn oude en nieuwe bondgenoten, trekt Aïn naar Silkon om zijn vaderland te bevrijden. Onderweg blijkt echter dat niet iedereen te vertrouwen is. Wie handelt er naar eer en geweten? Wie is…

Preface:
Aïn is niet meer de jongen die een aantal jaren geleden voor de duistere magiër Nemroth uit Silkon moest vluchtten. In de eerste drie boeken komt hij tot de ontdekking dat hij een halfling is. Half Elf, half mens. Hij blijkt zelfs voorbestemd te zijn om een groot strijder en machtige leider te worden. Verder blijkt hij de reïncarnatie te zijn van een Drakenruiter. Hij blijkt de lang verwachtte halfling te zijn uit de voorspellingen van Ulriach de Waanzinnige.

De cover is prachtig getekend en roept hoge verwachtingen op. Of dit boek die verwachtingen ook waar heeft gemaakt? Ik ben er niet helemaal zeker van. Het was iets minder spannend dan de vorige delen.
Dit deel was vooral een brug tussen de vorige drie delen en de komende, en het afsluiten van sommige verhaallijnen.

Wat ik persoonlijk jammer vond, is dat de magiërs van de Elfen altijd wel weer een overleden personage terug uit de dood konden halen. Ook ernstige verwondingen konden zij zo genezen. Hierdoor was er niet echt veel wisseling in de personages. Je zou toch verwachtten dat er in een oorlog/strijd er wel een paar mensen uit de directe omgeving van Aïn getroffen werden zodat er nieuwe personages hun plaats in kunnen nemen.

De vele, soms moeilijke, namen zorgden voor veel ‘wie is dat nou weer’ momenten. Gelukkig is achterin het boek een namen-lijst opgenomen.