Author:
Series Number: 1
Categorie:
ISBN13: 9789024580446
Goodreads ID: 42938166
Goodreads Rating: 4.30
Het Vijfde Seizoen is het eerste deel van N.K. Jemisins prijswinnende trilogie De Gebroken Aarde. Een genrebrekende roman over klimaatverandering, rassenscheiding en onderdrukking in een wereld waarin meedogenloze natuurkrachten complete beschavingen wegvagen.In Het Vijfde Seizoen volgen we drie vrouwen met een speciale gave die de natuur kunnen beïnvloeden, maar ook aardbevingen kunnen veroorzaken. Damaya, een jong meisje dat wordt getraind om het Koninkrijk te dienen; Syenite, een ambitieuze jonge vrouw die zich verplicht moet voortplanten…

Dit is een post-apocalyptisch verhaal, gesitueerd in een, hopelijk, verre toekomst.

Het duurde lang voor ik echt in dit boek kwam, vooral de wisseling van de verhaallijnen bij ieder nieuw hoofdstuk vond ik niet plezierig. Uiteindelijk blijkt dat de hoofdpersoon uit alle 3 de lijnen een en dezelfde persoon zijn, echter met andere namen. Een van deze verhaallijnen is in de tweede persoons vorm. En hoewel dat in het begin nogal hinderlijk was, groeide het later wel goed uit.

Hoewel ik blij ben dat er in boeken aandacht wordt geschonken aan anders-geaarde mensen (in dit geval bi-seksueel/gay en transgender), had het in dit boek weinig tot geen toegevoegde waarde.

De personages, zowel de primaire als de onbelangrijke, zijn goed geschreven, en op het einde is alles duidelijk.

Dit boek heeft vele belangrijke prijzen gewonnen, zoals de Hugo Award, maar voor mij was het meer een debuut-roman.

De twee hoofdrolspelers, ontdekken dat kinderen met de magische kracht van orogenie (de kracht om natuurrampen te onderdrukken) gevangen worden gehouden en verdoofd voor het leven, zodat terwijl ze bewusteloos zijn, hun magische krachten automatisch werken en de omgeving beschermen tegen de constante aardbevingen en vulkanen die de regio teisteren. Onschuldige kinderen worden opgeofferd opdat hele steden veilig kunnen zijn! Maar dan blijkt dat de bewusteloze kinderen ook nog eens worden gepimpt aan lokale hoogwaardigheidsbekleders. Wanneer een kind midden in een verkrachting wakker wordt, reageert hij instinctief en veroorzaakt bijna een wereldwijde ramp om zichzelf te verdedigen. Dit schijnt heel normaal te zijn.

Al met al een boek dat een nogal moeilijk begin had, maar gaande weg steeds beter werd. Zoals gezegd word, patience is a virtue, en geduld had je we nodig. Ik heb het boek al diverse malen willen verwijderen uit mijn e-reader, maar ben toch blij dat ik doorgezet heb. Aanrader voor de fantasy fan die aan iets anders toe is.