Series:
Series Number: 3
Categorie:
ISBN13: 9789463082389
Goodreads ID: 54588805
Goodreads Rating: 3.65
OM DROMEN TE VERWEZENLIJKEN, ZULLEN NACHTMERRIES WERKELIJKHEID WORDENIn deze conclusie van de Lilith-trilogie vindt Lilith tijdens haar zoektocht naar een van de draken meer dan waar ze op gerekend had. De steeds ambitieuzere Ferhdessar en Kasimirh zetten intussen hun oude vete voort ten koste van de bevolking van Merzia. Terwijl hun strijd tot uitbarsting komt, keert Lilith terug. Niemand kan echter vermoeden welke verstrekkende gevolgen haar keus zal hebben.

De trilogie over Lilith is over, voorbij. Een trilogie met zijn goede en slechte punten, en in theorie veel potentie, maar zoals gezegd, ook zijn mindere punten.

Een van de dingen die mij opvielen waren de taalvouten 1. Zo is het meevoud van slede, en niet sledes. Deze kwam zelf meerdere malen voor. Een andere is: “Ze hadden zojuist […] hadden bijgewoond”.

Het boek las te veel als een film-script, en niet als een boek, waardoor het je niet de spanning brengt.
Veldslagen worden erg droog en zakelijk beschreven, terwijl Lilith (of een van de andere personages die wij volgen) er zowat middenin staat. Ik sloeg soms de mindere spannende stukken over op zoek naar wat echte spanning.

Zelfverwonding, waar Lilith zich vaak aan overgeeft als zij worstelt met mentale pijn en stress, wordt als iets positiefs neergezet. Zij ontlaadt zich dan door met een mes in haar benen te steken of in haar polsen te snijden. Zij doet dit zodat haar andere pijnen dan tijdelijk verdwijnen. Ook is zij er heel erg goed in om deze verwondingen voor anderen te verbergen. Het is trouwens iets dat nergens toe leidt.
Verwondingen blijken nauwelijks enig effect te hebben, want zelfs iemand die meerdere malen gestoken is in de maag kan na een paar dagen alweer rond rennen zonder enige consequenties. En dat zonder verdere medische behandeling.

De lange weg die Lilith had te gaan om naar herstel van de fysieke en mentale verwondingen komt op momenten realistisch over. Jammer dat Lilith zich meerdere malen laat ompraten om terug te keren naar personen die haar zoveel pijn hebben berokkend. Ze wordt meerdere malen gevangen genomen en wordt tegen het eind van het boek bijna een speelbal voor de mannen.

Verder maakte Lilith weinig echte ontwikkeling door.

Het was, net als in de vorige twee delen niet makkelijk om me in een van de vele personages te verplaatsen, en dat is jammer.

Wat ik mooi vond, en dat hoorde eigenlijk bij het tweede boek, maar pas nu komt het bij mij aan ;). is hoe Seraph en Nander zich ontwikkelden. Je ziet ze in het begin als twee bange jongens, overgelaten aan hogere machten. Je voelt hun angst en kan daardoor wel meer begrip opbrengen voor het feit dat zij later uitgroeien tot verbitterde volwassenen. Dit had wat mij betreft verder uitgewerkt mogen worden, maar helaas is dat niet gebeurd. Ze worden in verdere hoofdstukken bijna niet als menselijk gezien.
Soms had ik het idee dat Seraph en Nander eigenlijk verkeerd waren neergezet. Van hun kant uit bekijken waren ze vooral beschermend, en bedoelden ze het allemaal goed. Ook de profeet was niet echt heel erg verkeerd. Zo koos hij er voor dat Yvar toch een normale begrafenis kreeg. Toch waren er dan ook weer momenten dat hij dan weer iets afschuwelijks uithaalde.

De serie had veel potentie, maar heeft het helaas niet waar kunnen maken. Lilith valt steeds in de handen van een man die haar dan weer dwingt om dingen te doen die zij niet wil.